onsdag 4 januari 2012

Replik på min Expressen-artikel

Svebio
Den 19 december publicerade Svenska Bioenergiföreningen en replik i Expressen på min debattartikel Biståndsmiljoner till nytt markrofferi. Jag missade repliken eftersom den av någon outgrundlig anledning inte publicerades på nätet. Det tycker både Svenska Bioenergiföreningen och jag var synd. Här finns den i alla fall tillgänglig via en annan websida: Investera i afrikansk bioenergi är inget rofferi. Tack till Kjell Andersson på Svenska Bioenergiföreningen för länken. De försvarar Swedfunds investering i Addax i Sierra Leone.

Jag har i andra sammanhang kommenterat Swedfunds stöd till Addax och hoppas få svara i Expressen. Läs tills vidare dessa inlägg:

Frågor kring svenskt bistånd och markrofferi  (på denna blog)

Svenska kyrkan ställer frågor till Swedfund (på denna blog)

Swedfunds investering i Sierra Leone bör granskas (på Second opinion)

Jag har också i mer allmänna termer svarat på vad som gör många stora markförvärv till markrofferi och vad som krävs för att utveckla afrikanskt jordbruk i ett svar till Åke Barklund kring vad land grabbing egentligen är.

Inga kommentarer: