torsdag 17 april 2008

Landskap i Hyper-photo

Lockade det inte med ett par rejäla skor och en omgång fältarbete i aprilvädret? Leta då fram ett par lättare skor och smyg in i biblioteket i stället. Eller kolla på ett gammalt bilvrak med åkerterrasser i bakgrunden. Det är Jean-Francois Rauzier som på detta sätt gjort det möjligt att se landskap bekvämt tillbakalutad framför datorn. Hans bilder lever upp till något av det som det är karaktäristiskt för landskapsbetraktande utomhus – att kunna hoppa från detaljer till helhet – ”alltifrån komockan på grusvägen över karaktäristiska byggnadsdetaljer till vidsträckta ängar och fjärran bergsryggar i gråtonsperspektiv” (så skrev jag själv en gång). Det var långt innan jag visste vad hyper-photo var, om det ens fanns.  Är skoreklamen ovan del av samma genre? Kan nån som vet mer om design och web berätta det för mig?  Kul var den i alla fall och mycket rumslig.  Rauziers verk såg jag i höstas på en gammal nedlagd kraftstation i Garonne mitt i Toulouse. Vissa av Rauziers landskap är på ytan fånigt vackra som om det var illustrationer till en tantsnuskroman. Andra är skarpa om än mångtydiga  i sin samhällsskildring.

Ingen av länkarna ovan verkar fungera längre. Gå till denna länk och upptäck Rauziers senare verk:
Hyperphoto. (TILLAGT 13 april 2011.)

Inga kommentarer: