söndag 13 april 2008

Landskap i Zimbabwe

Landskapsbilder används för att påverka. Denna sedel från Zimbabwe växlade jag till mig 1995 och det slog mig genast att den var ett bra exempel på hur landskapsbilder används. Jag behöll den ovikt och den hamnade efter ett tag i Simon Schamas bok "Landscape and Memory" som bokmärke. Jag tyckte den passade där. Till vänster självhushållningsjordbruket i harmonisk inramning med den kommersiella farmen till höger. Klicka på bilden och betrakta detaljerna: majsmorteln, hönsen, taggtråden, de snörräta fårorna på farmen. Sedan jag började att visa den för studenter för att diskutera hur landskapsbilder används ideologiskt har bilden fått ytterligare lager av betydelser. 1998 kom jag tillsammans med familjen och universitetets fotograf Per Bergström till Bulawayo med tåg från Botswana, där vi visat ett bildspel om vår forskning i en by. I Bulawayo var allt stilla på gatorna, stängda butiker:  en endags politisk strejk mot Mugabe. Restauranger var stängda, och de finare hotellen ville bara släppa in sina egna gäster. Vi hade ingen valuta och ingen mat och det tog tid innan vi hittade en ensam butik som höll öppet. Samtidigt proklamerade radion från Harare att strejken inte åtlyddes i Bulawayo, där allt sades vara normalt...  Sedan följde en period av blodiga farmockupationer och det kändes allt mer konstigt att visa bilden av det harmoniska samarbetet mellan kommersiellt jordbruk och självhushållningsjordbruk. Det som slår mig i dag är valören på sedeln. Under hela 1995 låg zimdollarn ganska stadigt på 86-87 öre. Sedeln var alltså värd över 4 kronor. Idag är den värd 0,1018 öre. 

Inga kommentarer: