torsdag 13 januari 2011

Nystart på bloggen

Efter lite tekniskt strul är nu alla mina aktuella inlägg från blogs.su.se överflyttade hit. Dock kan de äldsta inläggen från 2006 se konstiga ut, ibland med bara rubrik och ibland med ett kort urval av texten bara. Jag hoppas att läsaren har tålamot ett tag till tills det felet är fixat av kloka it-människor på Stockholms Universitet. Att jag överhuvudtaget bekymrar mig om 2006 beror bl.a. på att mitt mest lästa blogg-inlägg om stensträngssystemens datering (!) hör till de som korrumperats. Tills vidare finns dessa arkeologiska fragment av vad jag ville få sagt 2006 kvar som en till hälften bortvittrad runinskrift i svansen på denna blog.

I likhet med några kollegor väljer jag att fortsätta att blogga under Stockholms Universitets logga. Visst skulle privatpersonen Mats Widgren kunna blogga om skidturer med nära och kära, sega morgnar, gulliga barnbarn och roliga släktingar. Men att blogga från ett universitet och tänka populärvetenskapligt har varit en rolig utmaning och en viktig del av universitetets tredje uppgift -- att föra ut forskningen. Utmaningen för mig har legat i att tänka ut ämnen som kan intressera en bred publik intresserad av geografi, landskapshistoria och globala frågor. Därmed blir det också ett sätt att få tala om allt spännande som händer inom geografin, inom våra olika forskningsfält och på Kulturgeografiska institutionen vid Stockholms Universitet. När flera av oss som bloggar från institutionen fått ordning på våra bloggar återkommer vi med en mer samlad presentation.

Inga kommentarer: