måndag 5 november 2012

Resiliens och kulturlandskap

Large jacket version
Nu är den här, boken från ett kreativt möte i Berlin i juni 2010. Jag har skrivit om mötet tidigare under rubriken Inga murar i Berlin. Min entusiasm för boken beror inte bara på att jag själv skrivit en artikel där som jag tycker är viktig. Jag tänker framförallt på det kreativa sätt som mötesorganisatörerna och nu bokredaktörerna Tobias Plieninger och Claudia Bieling bjöd in brett och la upp diskussionerna. Det var ett öppet möte där man dels lyfte fram potentialen i resiliensbegreppet, men också utsatte det för granskning och kontrast mot empiriska fall och mot andra teoretiska angreppsvinklar.Det återspeglas väl i boken. Och så pryds den av ett svenskt landskap på omslaget: Hållnäs i norra Uppland. Kopplingen till Hållnäs kommer genom en artikel av Marie Stenseke med medförfattare som med utgångspunkt i sina studier i Hållnäs ifrågasätter system-begreppet i det i resilienssammanhang så ofta förekommande begreppet "social-ekologiska system".

Inga kommentarer: